Quick Details
Opstapplaats: Voormeer 26F te Alkmaar (bij de Accijnstoren). Auto’s parkeren in Schelphoek garage op 3 min. loopafstand. Uitrijkaarten aan boord verkrijgbaar (€ 10)
Groepen tot 20 personen
€ 2500
Elke volgende volwassene
€ 110
Elk volgend kind (3-12 jaar)
€ 55
Baby
Free
Een schitterende vaartocht in het kielzog van de Stoomvaartmaatschappij Alkmaar Packet (1864 – 1950)
Je vaart langs precies dezelfde route die deze oude stoomvaartmaatschappij altijd heeft gevolgd.
Onderweg geniet je van de prachtige Hollandse luchten en weidse landschap van de Schermer en de Noord-Hollandse meren.
Tijdens de vaart wordt een lekkere broodjeslunch met een soepje geserveerd.
Je vaart door de beroemde ‘bocht van Wormerveer’ langs het eeuwenoude Zaanse industriële erfgoed.
We meren af direct aan een echt werkende houtzaagmolen. Hier vertelt de trotse molenaar je alles over zijn houtzaagmolen en zie je een leuke film.
Daarna is er nog tijd om zelfstandig een wandeling over de Schans te maken.
Dan stap je op de boot die je vanaf de Zaanse Schans naar Amsterdam brengt.
In Amsterdam stap je af op de kade achter het Centraal Station en ga je zelf de bruisende historische stad verkennen.
Daarna wil je natuurlijk ook weer terug naar Alkmaar. Daarom brengt onze oldtimer bus je weer terug naar de opstaplocatie.
Het is mogelijk om deze cruise naar wens uit te breiden met bijvoorbeeld een all-inclusive drankenarrangement en/of compleet verzorgd of bel 06 -30 41 53 18 voor je eigen ‘dagtocht op maat’. Prijzen op aanvraag.
*Heeft u allergieën of dieetwensen? Laat het ons weten!
-
11.45 uur – (vanaf) inschepen
12.00 uur – vertrek uit Alkmaar.
12.30 uur – scheepslunch met 2 lekkere broodjes en een kopje soep met 2 x koffie of thee
13.00 uur – passage Beatrixbrug naar de Zaan
14.00 uur – aankomst Zaanse Schans. Rondleiding van molenaar door zijn houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’ met film.
15.30 uur – Je vervolgt je reis naar Amsterdam met de boot.
17.30 uur – Aankomst Amsterdam. Tijd om de stad te verkennen en iets te eten.
20.00 uur – Vertrek per oldtimer bus terug naar de opstaplocatie in Alkmaar.
20.45 uur – Aankomst Voormeer 26F te Alkmaar.
-
Geschiedenis van het Alkmaardermeer
Het Alkmaardermeer is van oorsprong, net als het grootste deel van Holland, veengebied ontstaan uit moeras. In de middeleeuwen ontgon men het veen tot landbouwgebied. Hiervoor werden sloten gegraven om het overtollige water weg te laten lopen naar de veenrivier die door het gebied stroomde. Uitdroging was de oorzaak dat het veen op de lange duur steeds meer inklonk. Bij storm en hoogwaterkonden hele stukken land langs de rivier wegspoelen, daardoor ontstond er steeds meer open water. Dit bereikte een hoogtepunt bij de Allerheiligenvloed van 1170. Door de gevolgen van die vloed heeft het Alkmaardermeer net als veel andere meren in Noord-Holland grotendeels zijn uiteindelijke vorm gekregen.
In de lengterichting van het huidige Alkmaardermeer liep een rivier die onder andere het Oer-ij met de Schermer verbond. Een rivier die erop aansloot was de Stierop die naar het Starnmeer stroomde.
Het is zeer waarschijnlijk dat er mensen woonden langs de rivier waaruit het Alkmaardermeer is ontstaan. Van deze nederzettingen is echter niets meer terug te vinden. Er bevinden zich wel een aantal eilandjes in het meer die restanten zijn van het land dat er vroeger lag. Voorbeelden zijn de “Saskerlij”, de “Nes” en de “Dijker Hemme”.
In de loop der eeuwen is het deel van het Oer-ij dat op het Alkmaardermeer uitkwam geleidelijk aan dichtgeslibd en in de 17e eeuw is de Schermer drooggemalen.
Het Alkmaardermeer wordt naast recreatie het hele jaar door gebruikt als vaarroute voor schepen die uit de Zaanstreek naar het Noordhollandsch Kanaal varen om zo bijvoorbeeld Alkmaar of Den Helder te bereiken.
Bron: Wikipedia
-
Geschiedenis van de Zaanstreek | Molens en industrieën
Belangrijke industrieën zijn houtverwerking en voedingsmiddelenindustrie. Ooit was de Zaanstreek de provisiekast van Nederland. Er hebben honderden molens gestaan. Op het hoogtepunt, rond 1720, waren er circa 600 molens gelijktijdig in bedrijf. In totaal hebben ongeveer 1100 verschillende molens hun wieken gedraaid in de Zaanstreek. Tientallen molens zijn in de loop der eeuwen herbouwd doordat hun voorganger werd verwoest door brand of storm. Ook werden er wel molens verplaatst.
In de 17e en 18e eeuw kende men een grote economische voorspoed. Er was in Europa geen streek te vinden waar op zo’n kleine oppervlakte zoveel verschillende nijverheidte vinden was. Weverijen, stijfselfabrieken, zeildoekmakerijen, papier, tabak, verf, kaarsen, snuif, blauwsel, cacao, kuiperijen, smederijen, traankokerijen, zagerijen, scheepsbouw, zeevaart, handel en veeteelt, alles was aan de boorden van de Zaan te vinden.
Ook de walvisvaart was belangrijk, bijna elk dorp in de Zaanstreek deed er aan mee. In het jaar 1697 kwamen er 78 Groenlandvaarders met de vlag in top tegelijkertijd op hun thuisreis de Zaan opvaren. Zij brachten bijna 40.000 vaten walvisspek binnen.
Met de komst van de stoommachine verdwenen de meeste molens uit het landschap. Mede dankzij de in 1925 opgerichte vereniging de Zaansche Molen zijn er in de streek nog een 15 tal industriemolens te behouden gebleven. De streek is ook bekend om de vele houten huizen, doorgaans in typerend groen en wit geschilderd. Hiervan zijn nog veel voorbeelden aanwezig. Een goede indruk van de traditionele Zaanse bouwstijl krijgt men op de Zaanse Schans.
Bron: Wikipedia